Vad innebär hållbara inköp och leverantörsutveckling?
Det finns en mängd internationellt fastställda krav och förväntningar, som bland annat OECD:s riktlinjer, FN:s Vägledande Principer och Global Compact som ställer krav på organisationers hantering av leverantörskedjan.
Hållbara inköp och leverantörsutveckling handlar om att med systematik, kravställande och uppföljning förändra förutsättningarna för hur de produkter och tjänster som organisationen är beroende av produceras. Det handlar om att bidra till en hållbar utveckling och ta ansvar för att undvika att organisationen medverkar till dåliga arbetsförhållanden, korruption och miljöförstöring genom sina leverantörer.
Detta arbete innefattar ett långsiktigt åtagande och till sin hjälp kan organisationen ta fram exempelvis en uppförandekod, en inköpspolicy, specifika kundkrav, genomföra utbildningsinsatser samt ha rutiner för att följa upp hur kraven efterlevs.
Hur vi på Ramboll kan hjälpa er
- Kartläggning av befintliga inköpsprocesser och ge rekommendationer för hur de kan förbättras med målsättning att skapa en hållbar leverantörskedja
- Framtagande av uppförandekod både för den egna verksamheten och för era leverantörer
- Framtagande av miljökrav för både produkter och tjänster
- Utveckling av metoder och verktyg för uppföljning, utvärdering och avvikelsehantering, för den egna verksamheten samt leverantörer
- Genomförande av leverantörsrevisioner utifrån era avtal, uppförandekod, kundkrav med flera, både i Sverige och utomlands (i rollen som tredjepartsrevisor)
- Stötta med kompetensutveckling för medarbetare genom utbildning och verktyg för att riskbedömning av leverantörer och leverantörsuppföljning