Riskerna i trafiken är väl kända och riksdagen antog Nollvisionen redan 1997 med målet att ingen ska dödas eller skadas allvarligt i trafiken. Trafikanterna som använder vägarna har ansvar för att göra det på ett trafiksäkert sätt. De som utformar trafiksystemet har det yttersta ansvaret och de behöver därför ha bra beslutsunderlag när systemet ska utformas på ett trafiksäkert sätt.
Traditionellt har mätmetoden för trafikhastigheter varit att dra slangar över vägen så att hastighet hos passerande trafik fångas upp i en och samma mätpunkt. Variationer som inbromsningar eller accelerationer längs vägsträckan kommer då inte med.
– Med Smart Mobility Analytics kan vi få fram information om hastigheter över en längre sträcka och tid. Vi kan beskriva resvanor och trafikflöden mellan destinationer hos en del av trafiken, berättar Erik Hedman, enhetschef för Smart Mobility på Ramboll.
Med rätt underlag ökar trafiksäkerheten
Smart Mobility Analytics (SMA) hjälper, genom mätningar och jämförelser av trafikdata, till att hitta trafikjusterande åtgärder anpassade efter verkliga omständigheter i trafiken och miljön. Det går att kartlägga vägar och områden där bilar kör för fort eller för långsamt, för att spåra orsaker till olika trafikhändelser.
– Eftersom SMA ger ett så precist verklighetsbaserat underlag går det också att hitta rätt åtgärder som ökar trafiksäkerheten. Det kan till exempel ringa in problemorsaker på sträckor som ofta drabbas av köbildning eller andra trafiksituationer som saktar ned trafikflödet, förklarar Erik.
För att få fram tillförlitligt underlag använder SMA anonymiserade data som redan samlats in från GPS-enheter i fordon och telefoner. Datan kommer från Rambolls samarbetspartners TomTom och Inrix med flera. Alla insamlade data aggregeras till en övergripande nivå, varifrån det går att utläsa tider och platser, hastigheter och val av rutter.